Bezmięsne chili con carne

Kolejne danie, które świetnie sprawdzi się w roli “sprzątania lodówki” – możemy eksperymentować i dodawać różne warzywa, dzięki czemu za każdym razem powstanie nieco inna potrawa. Warto pamiętać, że chili lubi dużą ilość przypraw, powinno być aromatyczne i pachnące!

Mięsożercy mogą dodać mięso i nadal będzie smaczne, ja jednak zachęcam do wykorzystywania samych strączków i jedzenia chociaż raz w tygodniu dań bez mięsa. Fasolę można także zastąpić cieciorką lub innymi roślinami strączkowymi, latem zamiast pomidorów z puszki warto wykorzystać świeże pomidory – sparzone, obrane ze skórki i pokrojone w kostkę. Eksperymentujcie i wykorzystujcie produkty sezonowe! 🙂


Składniki (2 porcje):

  • fasola czerwona (gotowana lub z puszki) – 1 szklanka (240 g),
  • pomidory w puszce – 1 opakowanie (400 g),
  • pieczarka – 6-8 średnich,
  • cebula – 1 mniejsza,
  • czosnek – 1-2 ząbki,
  • papryka czerwona – 1/2 średniej,
  • olej roślinny – 2 łyżki,
  • przyprawy – do smaku – ostra i słodka papryka (po ok. 1/4 łyżeczki), pieprz cayenne (szczypta), ulubione zioła (np. kolendra – 1 łyżeczka), szczypta cukru do przełamania smaku, sól i pieprz do smaku.

Czas przygotowania: ok. 60 minut

Sposób przygotowania:

  1. Wykorzystujemy fasolę z puszki lub fasolę suchą (ilość suchej fasoli przed ugotowaniem ok. 2 x mniejsza niż fasoli z puszki) – namoczoną przez noc i ugotowaną do miękkości.
  2. Przygotuj warzywa – cebulkę i czosnek obierz, cebulę pokrój w drobną kostkę, czosnek drobno posiekaj lub przepuść przez praskę. Pieczarki i paprykę umyj i osusz, pieczarki pokrój w plastry, paprykę w drobną kostkę.
  3. W dużym garnku rozgrzej olej, zeszklij cebulę i czosnek, po chwili dodaj paprykę i pieczarki i chwilę podsmaż, pilnując, aby nie przypalić warzyw. Dodaj wszystkie przyprawy, fasolę  i pomidory, dokładnie wymieszaj i zagotuj.
  4. Duś na małym ogniu przez około godzinę (im dłużej dusimy, tym gulasz jest smaczniejszy). Jeśli gulasz będzie za rzadki duś go bez przykrycia, jeśli uzyska pożądaną gęstość, przykryj go pokrywką.
  5. Pod koniec gotowania spróbuj potrawy i ewentualnie dopraw wg uznania.

Podawać z ugotowanym ryżem lub pieczywem, posypane ulubioną zieleniną, np. tymiankiem lub kolendrą.

Smacznego!

0 komentarzy

Odpowiedz

Chcesz wziąć udział w dyskusji?
Śmiało, napisz coś!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.